توصیه هایی برای نوشتن رزومه


توصیه هایی برای نوشتن رزومه

نوشتن رزومه مناسب یکی از نیازهایی است که لازم است به درستی انجام شود. کسانی که تجربه مصاحبه کاری یا مصاحبه برای پذیرش تحصیلی را دارند، از اهمیت این موضوع آگاه هستند. در اینجا ما تعدادی توصیه می کنیم.

  • در نوشتن رزومه سعی کنید به کارهایی اشاره کنید که در آنها واقعا مسلط هستید؛ برای مثال، اگر در دانشگاه زبان سی کار کرده اید و در همان حد بوده و الان مدتهاست که با آن کار نکرده اید، یا در رزومه نیاورید یا اگر اصرار دارید که باشد، ذکر کنید که با آن تا حدودی آشنا هستید و ذکر کنید که در چه مقطعی و در چه پروژه هایی از آن استفاده کرده اید. به عنوان مثالی دیگر، احتمالا کسانی که در زمینه هوش مصنوعی کار می کنند اگر در داخل باشند، پایتون یا متلب خیلی خوب می دانند و اگر در خارج از ایران کار یا تحصیل می کنند، با سی پلاس پلاس یا پایتون بیشتر راحت هستند؛ پس لازم است همین موارد در رزومه ذکر شود که فرد می داند تسلط مناسب را دارد. به عنوان جمع بندی، خیلی دقت کنید که چه مهارتهایی، زبانهایی، را قرار می دهید.

  • قرار دادن دروسی که فرد در دانشگاه خوانده، مخصوصا دروس ارشد و دکتری، یکی از نیازهایی است که لازم است در رزومه وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که هر درسی که قرار دهید، باید توقع داشته باشید که فرد مصاحبه گر از آن موضوع سوال بپرسد. این موضوع در مصاحبه تحصیلی خیلی باب است. با این حال، اگر کار دانش بنیان باشد، این موضوع باز هم می تواند اهمیت داشته باشد.

  • یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد، صفحه گیتهاب است. اولین نکته ای که لازم است توجه کنید، در گیتهاب، لاگ برای کامیتهای private دیده نمی شود و سایر افراد نمی توانند ببیند که در چه روزهایی فعالیت داشته اید، برخلاف کامیت های public؛ بنابراین سعی کنید همواره پروژه های public داشته باشید و سعی کنید که به صورت منظم کامیت داشته باشید و روی این پروژه ها کار کنید. صفحه گیتهاب فعال خیلی خیلی اهمیت دارد؛ همچنین مشارکت داشتن در پروژه های متن باز و بررسی و اصلاح کد مقالات یا نظر دادن مناسب، می تواند اثبات کند که فرد کارایی هستید.

  • یکی دیگر از موارد، موردِ بحث برانگیزِ صفحه linkedin است. شاید مورد مخالفت تعدادی باشد ولی به صورت کلی، ما داشتن صفحه linkedin را توصیه نمی کنیم. به ذکر دو نکته بسنده می کنیم.

    • اول اینکه داشتن این صفحه یک مزیتی که می تواند داشته باشد این است که بررسی کنیم افراد در زمینه ها مختلف چقدر بوسیله سایرین مورد تایید قرار گرفته اند. با این حال، خیلی ساده اگر می بینید فردی در زمینه ای بیشتر از 500 بار، برای مثال، مورد تایید قرار گرفته، این موضوع بسیار شک برانگیز است. اگر در شرکتهای ایرانی کار کرده باشید، احتمالا یک پنجاهم این عدد را هم در حوزه خودتان از نزدیک ندیده باشید. معمولا در شرکتها برای هر قسمت یک تیم چند نفره کار می کند و اعضای شرکتهای رقیب کمتر سایرین را تایید می کنند. این موضوع زمانی خودش را خیلی واضح نشان می دهد که فرد سنش خیلی زیاد نباشد که افراد متعددی را بشناسد. معمولا این تاییدیه ها به صورت متقابل است. شما یکی را تایید می کنید و فرد مقابل برای جبران، شما را در تعدادی از زمینه ها که فعالیت دارید تایید می کند. این تاییدیه چندان ارزش ندارد.

    • مورد بعدی که بسیار مهم است، social engineering است. با قرار دادن رزومه، براحتی و بدون هیچ خرجی تمامی اطلاعاتتان را فاش کرده اید. بخواهید یا نه، در سطح وب افرادی هستند که شغل و راه کسب درآمدشان از راه هک است و به هیچ وجه وجدانی در کار نیست. اصولا رزومه یک مساله کاملا خصوصی است و نباید هر فردی بداند که شما چه کارهایی انجام می دهید. وقتی به راحتی رزومه تان را در اختیار دیگران قرار می دهید، باید حواستان به عواقبش هم باشد. احتمالا به این امید صفحه linkedin می سازید که از جاهای مختلف پیشنهاد کاری مناسب دریافت کنید. سوالی را مطرح می کنیم. تا به امروز چند پیشنهاد را دریافت کرده اید؟ اگر دریافت کرده اید، مشغول به کار شده اید؟

  • معمولا در هنگام نگارش رزومه هدف خاصی را دنبال می کنیم؛ برای مثال، ممکن است به دنبال کار یا رشته تحصیلی خاصی باشیم. نمی توان قاعده کلی ارایه کرد ولی به صورت کلی سعی کنید که پخش و پلا رزومه ننویسید. لازم است در نوشتن رزومه به صورت متمرکز به هدفتان فکر کنید؛ برای مثال اگر هدفتان بدست آوردن شغلی در حوزه برنامه نویسی است، لازم است در همین حوزه، کارهایی که انجام داده اید را قرار دهید. باید بدانید که فرد مصاحبه گر توقع ندارد شما همه چیز را بدانید بلکه لازم است در زمینه ای که قرار است مشغول شوید مطالب مناسب و مورد نیاز را بدانید؛ پس اگر در دورانی از زندگی خیلی مثلا با بردهای الکترونیکی کار کرده اید ولی در حال حاضر اصلا به کارتان ارتباطی ندارد، لازم نیست خیلی رویش مانور دهید و اشاره ای کوتاه کفایت می کند. با اینکار انسجام رزومه حفظ می شود.

  • همواره دقت کنید که در رزومه نوشتن، هر قسمتی می تواند مورد سوال قرار گیرد. نهایت صداقت را داشته باشید تا تناقض به وجود نیاید. از سویی، مطلبی را ننویسید که پاسخش را نمی دانید، نمی توانید یا نمی خواهید به آن اشاره کنید.



نوشته شده بوسیله: کامران پناهی
کامران پناهی

کارشناسی ارشد هوش مصنوعی

علاقه مند به یادگیری عمیق

مطالب مشابه