چرا در ایران یادگیری تقویتی چندان محبوب نیست؟


چرا در ایران یادگیری تقویتی چندان محبوب نیست؟

همیشه سوالی که درگیرمان می کند این است که چرا در ایران مقالاتی که در زمینه تقویتی چاپ می شوند کم هستند و چرا اساتید کمی در این زمینه فعالیت می کنند؟ چند عامل به ذهنمان می رسد که سعی می کنیم به آنها اشاره کنیم ولی قبل از آن لازم است اشاره کنیم که هر تحولی در زمینه تقویتی می تواند باعث تحولی بنیادین در مسایل روزمره شود که انجامش برای انسان سخت است. در هر حال، ما برای مسایل خیلی محدود داده برچسب زده شده داریم. با همین جمله خیلی از روشهای سوپروایزد زیر سوال می روند.

  • همیشه بحث تقویتی انتهای ترم پوشش داده می شود و بدلیل سختی ها و تفسیرهای متفاوتی که از رابطه بلمن وجود دارد و نیازی که به جا افتادن مباحث در مرور زمان است، دانشجویان به شدت از این زمینه می ترسند. در کل، مباحث دوالِ بهینه سازی را نیز خیلی از کامپیوتری های از کارشناسی آمده نمی دانند و در طی ترم جا می افتد. اگر اساتید این مباحث را در ابتدای ترم پوشش دهند، بار مقالاتی که دانشگاه ها ارایه می دهند کمی بالانس تر می شود.

  • خیلی از دانشجویان بدلیل اینکه ریاضیات مربوط به تقویتی کمی زیاد است، به سراغش نمی روند. به عبارتی پیشنیازهایی از آمار، فرآیند تصادفی، جبر و بهینه سازی به صورت یکجا لازم هستند و این باعث عدم تمایل دانشجویان می شود. با این حال اگر در خواندن مطالب از روش bottom-up استفاده شود واقعا لازم نیست که همه مسایل تصادفی و بهینه سازی را بدانید و همان دانش ابتدایی از جبر و آمار کفایت می کند. هر اصطلاحی را هم که نفهمیدید با همان باتم آپ می توانید جست و جو کنید.

  • بخواهید یا نه، در ایران دانشگاه ها و اساتید خیلی محدودی هستند که کارهای تئوریِ مناسب انجام می دهند. این ضعفی است که در رشته های computer engineering و عدم چینش مناسب درسها در این رشته همواره وجود داشته است؛ در حالی که اساتید و دانشجویانِ کنترلی به هیچ وجه با این ضعف روبه رو نیستند. پیشنهاد می شود هر ترم سعی کنید دانش ریاضی خودتان را افزایش دهید.

  • نیاز به سخت افزار مناسب همیشه یکی از سختی هایی است که در این زمینه وجود دارد. برای این راه کاری نداریم.

  • عدم وجود اساتید علاقه مند به این حوزه یکی دیگر از دلایل است. بروید و اساتید دانشگاه های مختلف سراسری در شهرهای مختلف را بررسی کنید. چند استاد computer engineering در کل ایران را پیدا می کنید که متمرکز در این زمینه کار می کنند؟ ده تا می شوند؟ به سراغ مقالات چند عامله در تقویتی بروید و بررسی کنید که چه کارهایی می توان انجام داد. در ایران در حال حاضر موج اصلی و مقالات مین استریم در حوزه سوپروایزد است ولی در زمینه تقویتی نیز می توان اساتید را ترغیب کرد که کارهای مهم انجام داد.



نوشته شده بوسیله: محمد ابراهیم
محمد ابراهیم

سردبیر بخش هوش مصنوعی وبسایت هستم. زمینه های فعالیت من عبارت است از یادگیری عمیق، یادگیری تقویتی، بازیابی اطلاعات و بینایی ماشین. به ریاضیات، جبر و بهینه سازی علاقه فراوانی دارم. تجربیات بسیاری در برنامه نویسی دارم و فریمورکهای مورد علاقه من عبارتند از django ،pytorch و tensorflow. از دانشگاه …

مطالب مشابه