در زمینه هوش مصنوعی کارآفرینی کنیم یا صرفا در جایی استخدام شویم؟


در زمینه هوش مصنوعی کارآفرینی کنیم یا صرفا در جایی استخدام شویم؟

معمولا یکی از مهمترین چالشها بعد از اتمام تحصیل در رشته هوش مصنوعی این است که برای کسی کار کنیم یا خودمان کارآفرین شویم. حتما می دانید که به خاطر ظرفیت های رشته های کامپیوتر، کارآفرینی در این زمینه چندان دور از ذهن نیست. در اینجا سعی می کنیم به مواردی اشاره کنیم که حیاتی هستند و لزوم توجه به آنها امری است اجتناب ناپذیر.

در ابتدا لازم است که با خودتان روراست باشید. اگر به هر نحوی با مشکل مالی رو به رو هستید اینکه بلافاصله به فکر کارآفرینی باشید، کاملا اشتباه است. در چنین شرایطی لازم است که ابتدا برای افراد دیگر کار کنید، تجربه کسب کنید و سعی کنید بازار اطراف را به درستی بشناسید. ولی حتما لازم است همان ابتدا برای خود برنامه ای یک تا دو ساله تعیین کنید که ایده تشکیل یک شرکت که خودتان در آن کارآفرینی کنید، وجود داشته باشد. به هر حال کار کردن برای افراد دیگر هیچ وقت جذابیت چندانی ندارد و از سویی آدم به ثروت مناسبی هم دست پیدا نمی کند. اگر به این شکل عمل کردید، روند کار به این صورت خواهد بود که شما در ابتدا یکسری ایده در نظر می گیرید و در ماه های ابتدایی تنها یک تا دو ساعت روی مسائل مختلف زمان می گذارید. در ادامه و با گذر زمان، از میان مساله های متفاوت یک یا دو مساله با توجه به تجربیات کسب شده خوب به نظر خواهد رسید. به تدریج زمان بیشتری صرف کار روی ایده خودتان می کنید تا اینکه یک اسکلت کلی آماده شود. وقتی به این نتیجه رسیدید که کار قابلیت ارایه شدن دارد، اینجا می توانید به صورت آزمایشی کار را به مشتریان احتمالی ارایه کنید تا ببینید آیا ظرفیت برای ادامه دارد یا نه. اگر داشت می توانید تمام وقتتان را روی همین کار بگذارید و دیگر برای کسی چندان وقت نگذارید. اگر نه، کار اصلی سر جایش است و شما تجربه کسب کرده اید و زمان خیلی زیادی هم از دست نداده اید؛ پس اگر شکست خوردید، می توانید به دنبال یک ایده جدید و بهتر باشید تا دوباره فرآیند ذکر شده را با تجربیات بیشتر سپری کنید.

اما اگر پس از اتمام تحصیل پول فاکتور چندان پر اهمیتی برایتان نیست، بازهم توصیه می کنیم یک تا دو سال حتما در شرکتهای هوش مصنوعی کار کنید تا تجربه کسب کنید. شناخت بازار و نیازهایش اهمیت بسیار بالایی دارد.

به صورت عمومی چند توصیه می کنیم:

  • اگر می خواهید در همان ابتدای جوانی درگیر مسائل بی ربط نشوید تا آرامش داشته باشید، هر شرکت خصوصی که طلب سفته کرد را کنار بگذارید.
  • حتما اگر قصد کارآفرینی دارید، فکر این باشید که لازم است یک شغل با حقوق مناسب در طول آفرینش کار جدید داشته باشید. در غیر این صورت قطعا شکست خواهید خورد. برای کسانی که مشکل مالی دارند، هزینه های زندگی آزاردهنده خواهد بود و سبب می شود تمرکز درستی روی ساخت کار جدید نداشته باشند و برای اشخاصی که ثروت مناسبی دارند، اهمیت زمان و بازار کار آشکار خواهد شد.
  • سعی کنید از روشهای مبتنی بر Agile استفاده کنید. روشهایی مثل آبشاری یا سایر روشهای مرسوم مشکلات بدی دارند در حالی که متد Agile به وضوح کاراِیی بالایی دارد؛ بنابراین سعی کنید در هر iteration قانع باشید و نیازها راه به ترتیب اولویت انتخاب و پیاده سازی کنید.
  • همواره به خاطر داشته باشید که محیط کار با دانشگاه کاملا متفاوت است. در محیط کار هیچ کسی برای دیگران وقت ندارد. در کارآفرینی بدانید که تنها خواهید بود. خیلی به ندرت پیش می آید که بتوانید به تعداد انگشتان دستتان، افراد را همراه خود کنید. مخصوصا اگر ایده به صورت استارتاپی باشد و در آن ابتدا پولی در کار نباشد؛ پس همان ابتدا سعی کنید خود را ارزیابی کنید که آیا مرد کارآفرینی هستید یا نه.
  • در کارآفرینی هرگز تنها به نمونه های موفق رجوع نکنید که چه کار کرده اند. بیشتر بروید سراغ استارتاپ هایی که در زمینه شما شکست خورده اند و بررسی کنید که چرا این اتفاق افتاده است. این قسمت طیف بیشتر به شما کمک خواهد کرد.
  • اگر با پیچیدگی سیکلوماتیک در برنامه نویسی آشنا باشید، راه های متفاوتی وجود دارد که یک برنامه اجرا شود. این موضوع در کارآفرینی نیز وجود دارد. خیلی اتفاقات متفاوتی ممکن است در حین ساخت یک کار جدید پیش آید. اگر شکست خوردید نامید نشوید.


نوشته شده بوسیله: محمد ابراهیم
محمد ابراهیم

سردبیر بخش هوش مصنوعی وبسایت هستم. زمینه های فعالیت من عبارت است از یادگیری عمیق، یادگیری تقویتی، بازیابی اطلاعات و بینایی ماشین. به ریاضیات، جبر و بهینه سازی علاقه فراوانی دارم. تجربیات بسیاری در برنامه نویسی دارم و فریمورکهای مورد علاقه من عبارتند از django ،pytorch و tensorflow. از دانشگاه …

مطالب مشابه