مدیریت فرآیند آموزش


مدیریت فرآیند آموزش

معمولا در پروژه های تجاری زمان تحویل پروژه یکی از مهمترین قسمتهای کار است. به این صورت که وقت محدودی برای توسعه مدل مورد نظر برای حل مساله وجود دارد. با این حال می دانیم که فرآیند آموزش شبکه های عصبی زمانبر است. از طرفی، بدلیل پیچیدگی و زمانبر بودنِ فرآیند آموزش نمی توانیم مانند مدلهای ساده یادگیری ماشین، همه فضای حالت هایپرپارامترها را بررسی کنیم.

اگر کامپیوترهای قوی به تعداد مناسب دارید، چندان دچار مشکل نمی شوید (هر چند نیاز دارید سخت افزار را درست مدیریت کنید تا بهره وری مناسبی داشته باشید) ولی اگر سخت افزار محدودی دارید که توان پردازشی بالایی ندارد (که بسیار محتمل است)، لازم است سیاست درستی را در مدیریت پروژه در پیش گیرید.

به هیچ وجه اجازه ندهید فرآیند آموزش خیلی طول بکشد؛ به عبارتی، نیاید و شش ماه یک مدل را آموزش بدهید. به احتمال فراوان، پروژه با شکست روبه رو خواهد شد و زمان زیادی را از دست خواهید داد؛ زیرا نتوانسته اید ایده های متفاوت را امتحان کنید. اصولا علت اینکه ممکن است بخواهید مدلتان زیاد آموزش ببینید این است که برای مثال از درصد 90 به 95 برسد ولی به دلیل مناطق هموار تابع هزینه این کار ممکن است طول بکشد. پیشنهاد می شود اگر دیدید که فرآیند آموزش پیش نمی رود یا خیلی کند شده، آموزش را متوقف کرده، ضعفها و کاستی ها را پیدا کنید و مجدد آموزش را آغاز کنید و اجازه ندهید فرآیند آموزش از چند هفته فراتر رود. آموزش شبکه، یک لوپ تکراری است. شما باید یک ایده ای داشته باشید، پیاده سازی کرده و آموزش دهید، بعد از مدتی مشکلات را بفهمید و بعدِ اصلاح مجدد، آموزش را مجدد شروع کنید.



نوشته شده بوسیله: کامران پناهی
کامران پناهی

کارشناسی ارشد هوش مصنوعی

علاقه مند به یادگیری عمیق

مطالب مشابه